Det er meget forskelligt, hvordan man skaber sin karakter. Nogle sætter sig ned og planlægger alt omkring dem, så de kender dem ud og ind. Andre springer bare ud i det, hvorefter de finder ud af det meste på vejen. Ingen metode er bedre end den anden, men det er interessant, hvor forskelligt vi kaster os ud i nye eller gamle karakterer, og hvordan vi planlægger dem. I den sidste del af denne blogserie løfter Aisa Magure og Myantha Pleasance sløret for, hvordan de skabte deres karakter.
Første person er
MYANTHA PLEASANCE!
Hvordan valgte du din karakters kollegium - hvordan passer det til din karakter?
Jeg havde fra start en klar tanke om, at Myantha skulle være en gryffindor. Trods hendes usikkerhed, så har hun faktisk et stort mod, og da hun var yngre, kastede hun sig gerne ud i diverse udfordringer. Derudover er hun ekstrem loyal og handler nogen gange uden helt at tænke sig om. Jeg havde også i tankerne, at hendes kollegie placering skulle være påvirket af familie. Hendes far og bror var også begge løver. Om kollegiet så egentlig passer til Myantha kan nok godt diskuteres, da hun som voksen godt kan virke mere som en hufflepuff. Dog har hun stadig et løvehjerte, og hun handler ud fra, hvad hun tror og mener er det rigtige.
Hvordan besluttede du dig for din karakters blodstatus? - Hvordan har det påvirket dit spil?
Til at starte med ville jeg have, at Myantha skulle gå meget op i blod og status, men efterhånden som jeg fik formet hende, så passede det overhovedet ikke til hende at være blodfanatiker. Jeg besluttede i stedet, at hendes familie og slægter var renblodede og - specielt hendes mor - gik meget på i status, mens Myantha i stedet ville blive ‘blodforrædder’. Myantha har altid været nysgerrig, og det at moren egentlig forbød hende at omgås med ‘de forkerte’, fik hende blot til at opsøge dem endnu mere. Det gjorde at hun lærte dem at kende, og hun ikke kunne se en grund til, at der skulle være så stor forskel. Så Myantha har intet imod muggler, mugglerfødte, halvblods eller fuldblods. Hendes holdninger har dog fået hende ud i konflikter med hendes mor og næsten gjort, at hun mistede to børn.
Så i bund og grund synes jeg, at det ville være spændende at spille på en karakter, som er opvokset blandt stærke holdninger, men selv vælger at gå imod dem og dermed egentlig også krænke familiens ellers ‘gode’ ry.
Hvordan valgte du hvilket interesser din karakter skulle have - hvordan har dette påvirket din karakter?
Myanthas store interesse for dyr, kommer nok også lidt af min egen interesse på det område. Dog var Myantha som ung bange for langt de fleste dyr, trods hun fandt dem fascinerende. Jeg synes, at det var sjovt, at hun ikke rigtig turde nærme sig dyrene, og derfor kæmpede imod sin frygt det meste af sin barn- og ungdom, for egentlig at kunne overvinde den, og så gav det også noget at spille på for mig. For både mig og Myantha kunne det være en udfordring at skulle forholde sig til hendes frygt, men samtidig også den store kærlighed til dyrene. Myanthas interesse for muggler verden, kom egentlig sammenhæng med idéen omkring hendes blodstatus. Hun skulle ligesom gå imod familietraditionerne, og gå lidt sin egen vej. Netop den interesse er nok også den, som har påvirket hende mest, da det har skabt konflikter mellem Myantha og hendes mor.
Nogle af interesserne havde jeg en lille idé om, hvad skulle være, da jeg begyndte at lave Myantha, andre kom jeg på efterhånden, som jeg fik spillet med hende. Blandt andet hendes kunstneriske evne, det var oprindelig en tanke jeg havde allerede fra start, men som jeg kom væk fra igen. Senere synes jeg dog det kunne passe meget godt ind, da Myantha nu bruger denne interesse og sine evner til at slappe af. Specielt at male på sten, gør hun meget i, og det hjælper hende med at fokusere på noget andet end hårdt familie- og hverdagsliv.
Næste person er
AISA MAGURE!
Hvordan valgte du din karakters boggart?
Uh, det er faktisk en god historie. Aisa er jo seer, og noget af det første jeg fandt ud af om hende. Men hvad er der sjovt i at være seer, hvis man ikke er lidt bange for sine evner (min største hobby er at pine min karakter)? Så det blev Aisa selvfølgelig! Hendes boggart er derfor en kop te. Jeps. Eller … nok nærmere det, som gemmer sig på bunden af den kop te. Det hun muligvis ville kunne se i tegrumsen. Aisas største frygt at er forudsige noget slemt. Noget der påvirker dem omkring hende, og noget som hun vil føle sig personligt ansvarlig for.
Hvordan valgte du din karakters patronus?
Heldigvis har vi her på siden et virkelig skønt bibliotek med netop en meget velskrevet bog om patronusser. Det var derfor rimelig enkelt, og jeg gik bare ind og læste de forskellige tekster og fandt ud af, at Aisas patronus skulle være en ravn: observant, snedig og stille - det er lige Aisa!
Hvilke tanker gjorde du om din karakters opvækst?
Det er her, der bliver super interessant. For i mange år har jeg haft den samme karakter; Allen. Men med Aisa kunne jeg starte på en frisk, og virkelig arbejde med hendes baggrund og personlighed på en lidt anden måde, end jeg gjorde med Allen. Faktisk tror jeg slet ikke, jeg egentlig havde en ide med ham som karakter, da jeg oprettede ham for så mange år siden.
Det er altid sjovest med en baggrund, som er lidt specielt, synes jeg. En baggrund som kan komme og ”hjemsøge” ens karakter, så man kan få nogle fede plots ud af det. Derfor snakkede jeg med Cliff, som er Aisas bror, og vi diskuterede frem og tilbage om, hvad der kunne være sjovt. Vi endte med at lade dem være opvokset i et magisk reservat (for hvem elsker ikke magiske dyr?!), men at være adopterede - uden at de selvfølgelig selv vidste det. Deres biologiske forældre sidder i Azkaban og kommer helt sikkert til at spille en rolle i fremtiden!
Hvad var det første du besluttede, da du skabte din karakter - og hvorfor?
Det første jeg besluttede var faktisk Aisas navn. Jeg havde statussen i form af seer, og ville have et navn, der kunne symbolisere det lidt lige som Lupus’ navn giver et hint om, at han er varulv. Så derefter var det bare at lede wikipedia igennem for et passende navn, som også lød godt. Der stødte jeg så på ”Aisa”, som betyder personification of lot and fate, hvilket jo er meget passende i forhold til statussen.
Det var alt for denne gang, bloggen - Vi kvidres ved