Når natten tager over
Drømme er ikke bare drømme i troldmandsverdenen. De er varsler, spor, beskeder – og nogle gange noget langt farligere. I denne udgave af
Hex & Tricks ser vi nærmere på, hvordan du kan bruge drømme, mareridt og det ubevidste til at give dit RPG et lag af mystik og gys.
Profetiske drømme – Hvad venter forude?
Nogle drømme er ikke bare mærkelige... de er varsler.
Brug det til:
– At plante hints til fremtidige plots.
– At lade din karakter ane noget, de endnu ikke forstår.
– At skabe spænding og usikkerhed: Er det bare en drøm… eller en advarsel?
Undertrykte følelser og gamle minder
Drømme kan være et spejl af det, vi forsøger at skjule.
Brug det til:
– At lade karakterens indre konflikter få frit spil.
– At genopleve noget, de troede, de havde glemt.
– At vise noget, karakteren aldrig ville indrømme i vågen tilstand.
Mareridt – Lidt FOR virkeligt til min smag
Nogle drømme forsvinder, når man vågner. Andre efterlader spor.
Brug det til:
– At lade drømme påvirke karakterens humør, adfærd eller forhold.
– At skabe noget overnaturligt – drømmen bliver ved med at komme igen… hvorfor?
– At lade noget fra drømmen blive virkelighed.
Drømme som manipulation
I troldmandsverdenen kan drømme ændres, formes og bruges.
Brug det til:
– At lade en anden karakter manipulere din karakters tanker.
– At lade din karakter forsøge at sende en besked gennem en drøm.
– At eksperimentere med Legilimens eller mørk magi.
Drømme er ikke bare pauser fra virkeligheden. De er en genvej til din karakters inderste. Brug dem til at skabe mystik, utryghed, varsel og vækst. Men pas på: Det, der starter som en drøm, kan ende som virkelighed.
Har din karakter nogensinde haft en drøm, de ikke kunne ryste af sig? Eller et mareridt, der viste sig at være mere end bare fantasi? Jeg vil virkelige gerne høre, hvordan i bruger det! Måske andre kan blive inspireret.
Rhea Blackwood